Thursday, December 8, 2011

Gränser som tänjs

En dag med lagom mycket åtaganden. Lite saker som gått på rutin, äta mat, vinna på Settlers, städa.

Plötsligt var det dags för kvällens happening - the pepper cake bake off. Då jag är så effektfull ledare kunde jag samtidigt som jag avnjöt en underbar agematch tillsammans med Alex och Fidde hålla pejl på bakningen och komma in och styra upp situationen när det behövdes.

Tycker vårat hus blev stiligt, ibland behöver man inte trampa på några tår för att skapa något vackert.

En liten bihandling av spännande intriger utspelade också under kvällen - där jag själv får se mig lite som en oskyldig huvudperson. Det hela är en ganska lång historia av svek och missbruk av lojalitet, men jag försöker få med de viktigare delarna.

Jag försvinner iväg lite ifrån pepparkakshusbyggandet för att starta en tvätt nere i evangelisten. Helt plötsligt blir jag påflugen av både Elin och Stina med pepparkaksdeg och vatten - men deras attack gick till spillror i min hårda defensiv. Det hela fortsatte och trappades upp i flera intriger, men jag vill alltså poängtera att de attackerade mig först.

Lite senare på kvällen sitterjag i lugn och ro, och precis avnjutit kvällen runda av frosties, men vem dyker då inte upp om inte Stina. Jag beslutar mig för släppa allt mitt agg, inte anta att hon har några baktankar.

Som belöning för mitt goda tänkade får jag mjöl kastad på mig. Lugn och sansad, utan att brusa upp, sitter jag kvar utan att gå till handling.

Ännu mer mjöl kastad på mig, denna gång i ansiktet dessutom. Lugn och sansad, fortfarande - går jag och diskar mina saker. Och endast lite hastigt visar jag att jag inte tolererar hennes typ av handlingar. Efter det går jag och avreagerar mig lite på pianot i linnéarummet, då hon hämndbenägen kommer in men en trasa i handen.

Jag kan vara beredd att gå med på att jag tog mina försvarande handlingar en liten bit för långt - men står samtidigt fast vid att de var helt berättigade.

Det är inte alltid lätt att vara Caballomaster. Sitta på så mycket makt, och så mycket kunskap. With great powers comes great responsibility, som en klyscha säger. Men när prövningar ökar på en, så blir det ibland svårt att kontrollera sina krafter - vilket slutar illa för många runt omkring mig.

De drar på sig det själva, men samtidigt får jag se mig i spegeln och påminna mig själv om att även Mona Lisa har sprickor.

2 comments:

  1. Oj, det märks att intrigerna och slagen har satt sina spår, men fint att du vågar erkänna dig ofullkomlig trots att du kommit en sån lång bit på din caballofärd- ingen ide att börja vara stolt innan man nått toppen!

    ReplyDelete
  2. Försvarstal och faktafel.

    ReplyDelete